martes, 20 de abril de 2010

OS XEADOS QUE FIXERON HISTORIA, por Marga Tojo

Míticos, fracasados, rescatados, anatómicos, saborosos, ridículos ou recordados. Que foi do Frigurón, do Colajet, do Frigodedo? Acompáñenos nesta viaxe saudosa polo mundo do frío.




A xeración perdida do mundo do xeado é aquela que perdeu a virxindade bucal co Colajet e logo se viu obrigado a paliar ausencias con secundarios modernos como o Calipo.


Aquel capuchón de chocolate en corpo de xeo de cola e limón foi unha oda á intelixencia creativa que ninguén puido superar.


E menos o seu triste rival, o Camijet -que era aquilo? laranxa?- que pasou sen pena nin gloria polo universo frigorífico. "Que se hicieron aquelis helados?", que diría Jorge Manrique.


Os xeados fracasados merecen unha reportaxe para si mesmos. E é que xa non é só que desaparecesen xeados, é que desapareceron marcas enteiras. Acórdanse de Avidesa?


A empresa non morreu como tal, de feito é próspera, pero agora fabrica e comercializa os xeados Camy. A lista pode ser interminábel e seguro que lles veñen moitos á mente, como o insultante Frigodedo, por exemplo.


Pero para comezar imos concentrarnos nun que apenas durou un par de anos nos andeis dos conxeladores e que a diferenza dalgúns desaparecidos que foron best-sellers e aguantaron varios anos, é lembrado polo seu enxeñoso deseño. Falemos pois, do Frigurón.


De xenial nome, unindo a casa fabricante, Frigo, co monstro mariño de moda nos 80, Tiburón, constituíuse un orixinal xeado de xeo que non acabou de callar entre os túzaros que lle sisaban cartos á súa nai para tomar un Mini Milk.


O sabor lembraba ó ananás -por dicir algo- e foi apoiado por un forte despregamento mediático que se traduciu en escasas vendas.




Quizais a existencia de varios polos similares de prezo máis baixo lle quitou posibilidades comerciais e condenouno ao fiasco, e tras un par de anos, déronlle o finiquito.


Ese mesmo que citabamos antes, o Mini Milk, facía dura competencia. En tres sabores: amorado, nata e chocolate e cun prezo que rondaba as vinte pelas, era o preferido polos amantes do cremoso que non querían investir de máis no vicio.


Outro clásico recuperado é o Frigopié, unha cremosa delicia de amorodo que perde talla cada ano. Se hai dúas décadas calzaba un 23, agora ten tamaño patuco. O sabor é o mesmo, pero a sensación resulta decepcionante.


E xa metidos de cheo no mundo anatómico, dediquémoslle unhas liñas ao Frigodedo.


Como calquera polo, se chuchabas con forza inxerías de vez o produto vermello 100% colorante canceríxeno e deixabas a man nun chasis albino de nulo interese.


É curioso, nunha época en que os adultos se alzaran en complot facendo correr o bulo de que calquera produto que non medrara nunha árbore daba cancro -léase calcomanías-, os nenos podiamos zugar polos de limón até deixar de sentirmos os beizos.


Os polos de limón supuñan un universo en si mesmos -habíaos de laranxa e dise que incluso existiu xente que os comía; absurdo, non achan?-.


Cadaquén tiña a súa marca preferida e as diferenzas non eran nimias. A cor oscilaba do fluorescente ao ocre, segundo se o polo era de Frigo, de Avidesa, ou dunha marca rara.



E qué dicir do Drácula. Pouco imaxinaba o empalador príncipe de Valaquia, no que se inspirou Stoker para novelar o seu vampiro, que ía probar a súa propia menciña: xeado, empalado e chupado por mocosos imberbes á saída da escola.

O Drácula ten aínda moitos seguidores e, como o auténtico chuchasangue, resucita cada certo tempo sen respectar o envoltorio primixénio.


Posúe unha peculiar combinación de corazón de vainilla, capa de sirope de framboesa e cuberta de cola que sorprende o padal.


A cuberta, ademais, non chega até o final e deixa asomar a vainilla, como subliñando que non é un polo, o que o volve un pouco soberbio.


Toda este despregamento holliwodense da casa Frigo aconteceu por mor de que a fábrica do Poble Nou barcelonés fose adquirida pola multinacional Unilever, no ano 1973.


A partir de aí, a empresa tivo os seus maiores momentos de gloria, pero tamén as súas máis sonadas patinadas. Un dos recentes foi a absurda serie dos Sete pecados capitais, de Magnum.


E non dicimos absurda polo seu contido, senón polo difícil que resultaba encontralos e pola brevidade da súa existencia -a penas dous anos-.


Houbo quen quedou enganchado ao Gula -chocolate branco con chocolate negro e chocolate con leite- e nunca puido superalo.


Aquela lenda urbana dos paus premiados


Agora, o que máis me perturbou a infancia foi aquela lenda urbana de que algúns paus dos polos tiñan como premio un outro polo de balde.



Despois de dilapidar a paga enteira dos domingos durante anos sentíndome parva mais sen ceder ao engano na procura daquel tesouro, aínda non descarto que fora verdade. Que queren?


Unha non é de pedra e derrétese como os xeados. Despois viñeron os Twister e toda unha serie de pesadelos que, como única virtude, branden o feito manifesto de se enrolaren.


Por fortuna sempre nos quedará o emblemático corte. Por moitos anos. Saúde -e saudades-.

No hay comentarios: