É
traballoso, eu diría que difíçil, querer expresar todo o que vivín e o que
xurdeu, por non ter unha mente clara para poder façelo.
A memoria
que teño dos feitos e suçesos que foron transcorrendo ó lonco da miña vida é
borrosa e diluída, polo que non podo relatar dun xeito continuo e cronolóxico
todo o que foi de min e do que me arrodeaba. Anque sexa algho puntual só podo
dar a idea pero non todo o proçeso desa idea.
Façerei o
que poda, dependendo do tempo do que dispoña e das miñas curtas capaçidades.
Estiven
lendo o que ía sendo publicado no blog do instituto, e de verdade que este
mundo é rico en historias diversas e bonitas que viveu a xente, coas súas
experiençias persoais.
Non sabía
de todo ese historial de Carlos Rodríguez Muñiz no camiño da música co grupo de
folk Labanda, tendo que andar probando e ensaiando como podían nos distintos
locais de Boiro, tamén en caravanas, así como en ter actuado no teatro Garçía
Barbón de Vigho. É de alabar.
Opino o
mesmo respecto do profesor de debuxo e músico, Xaquín, e do resto de
compoñentes do grupo Labanda. Non sei que foi deste grupo musical desde aquela.
Ghustaríame saber deles.
Comentábase
dun cançiño que levaba unha profesora ó instituto. Tivo boa idea a profesora,
xa que a min paréçeme unha maneira de humaniçar a vida e o mundo por medio de
animais de compaña. É un acto de naturalidade e humanidade.
Lémbrome
do último ano que estiven no instituto, no mes de xaneiro de 1987, a ghran
nevada que houbo. Deus!. Todo estaba branco. Toda a serra do Barbança, a chan
do Iroite, toda a canle de Cures, os tellados das casas, a estrada. E cando
chegho a Boiro, todo cheo de neve e na praia, tamén.
Varios profesores non poideran vir, xa que viñan desde Santiagho. Façíamos bonecos de neve, bolas que arrebolábamos uns aos outros. Eu que sei, foi moito. Unha lembrança branca no coraçón.
Estoume
dándo de conta que con tódolos episodios que se envían das Crónicas do Camiño,
se se aghrupan pódese conseguir editar un libro, sen nincún tipo de reparos.
Historia
persoal de aççeso ao ensino medio:
- Cando
ía ao instituto de Noia, desde 1980-1983, nos que cursín 1.º de BUP e dous anos de 2.º de BUP, tiña que ir nun furghón pequeno de obreiros que pasaban tódalas mañáns do ano por
diante da taberna de meus pais, en Cures. Así 3 anos seghuidos. Xantaba no
comedor do instituo de Noia, e logho, tódalas tardes, poñíame a façer dedo no
cruçe que se colle na Peña do Ouro de Noia con direcçión a Boiro.
Desde
alí, en moitas ocasións cando non había sorte, pois viña andando ata que me
parase alghuén, ou senón, boa parte do recorrido façiao a pé ata a miña casa.
Calquera cousa me valía para subir a un veículo: coches, camións, autobuses,
motos e incluso tractores.
Neste
instituto "Virxe do Mar" de Noia, que xa levaba décadas funçionando,
asistían xente de localidades da redonda: Muros, Outes, Lousame, etc.
No ano
82, cando aínda estaba no instituto de Noia, enterinme de que se ía abrir o
instituto de Boiro para o próximo ano. Tamén me contaron que ao mesmo tempo abrían institutos
en Muros e noutras localidades. Pareçía coma se o acçeso aos estudos medios e
superiores estivese cheghando a tódolos lughares.
Foi unha
sorpresa que abrise un instituto en Boiro. Cando se abreu este çentro, a liña
de autobuses de Noia a Boiro tiña poucas horas de serviço, as cales estaban
fóra de horario para a xente que quería asistir ao instituto. Aparte diso os
que iamos estudar a el non tiñamos transporte propio para que nos levasen.
Empeçamos
o curso no instituto de Boiro, en outurbro do ano 83. Como xa tendes dito no blog, coas
instalaçións sen rematar, sen calefacçión, sen materiais, etc.., pero con
ilusión. Eu tiña un problema enghadido, que era a falta de transporte para
cheghar ao instituto. E para non perder o costume que traía de Noia, pois
aghora debía pórme tódalas mañáns de noso señor a autoestop na marquesina
que está á beira da miña casa.
Á hora de
xantar como tampouco tiña horario de liña axeitado, pois compraba bocadillos e comíaos fóra do instituto ou na aula. Por iso, cando apareçía o alumnado
pola tarde, sempre me encontraban de primeiro na aula.
NOTA: Despois de comelo bocadillo, vaghaba polos corredores (pasillos) do instituto. Ía en plena soedade, triste e cun fondo pesar. Camiñaba amarghado, desesperado, desmoraliçado e frustrado ao ver como outros compañeiros xa estaban na universidade (pero eu estaba en contra do sistema de ensino en tódolos seus ghrados, nin quería ser parte da descafeinaçión do noso idioma, nin da destrucçión dos nosos açentos). Vía todo neghro, e atopábame ansioso e deprimido, porque non quería tirar a toalla perseghuindo un soño. Tiña metido na chincha=miolo (cabeça) que quen loita por algho con força de vontade, esforço e dedicaçión, consíghueo. E, así ían pasando os anos, de frustraçión en frustraçión. Sentía anghustia por perder anos e tamén por façerllos perder a meus pais, ao veren que non proghresaba, anque eu estudaba a máis non poder. Non quería anotarme en clases particulares, para non façerlles perder cartos a meus pais. Eles, a unha determinada altura, xa me aconsellaran que collera outro tipo de estudos, pero eu non quería "rendirme".
Na rutina do día a día, ao remate das clases da tarde, collía libros, carpeta e a dedo tódalas tardes. Púñame no cruçe de Ponte Gheáns = Ponte Ghoiáns, á altura de mobles Muñís, ou un pouco máis arriba.
Outras, collía polo Currillo, por detrás da discoteca Tonos, antes chamada As
Deliçias. E ás veçes, por Espiñeira arriba.
Estaba
intentando que parase alghuén e seghundo estivese a cousa, botábame a andar e
ía parando cando ouvía ruído de motores. Tamén como en Noia, calquera tipo de transporte me valía. Todo esto foi
así, prácticamente nos 4 anos da estadía no instituto de Boiro, desde outubro de 1983 até xuño de 1987 (3 anos de 3º de BUP e 1 ano de COU).
Tiña unha pequena moto
Honda, de 50 cm cúbicos, con prendido electrónico e de pedal, tamén. Compráranma meus pais no ano 83, un pouco antes de abrirse o noso instituto, despois de sáir do Virxe do Mar, de Noia. Pero, realmente ao lonco do
curso, case nunca viña con ela. Esto, debíase a que a maior parte do curso é
unha época invernal, chuviosa, con xiadas, e frío. A miña saúde tampouco era
para andar a que me rebotase a choiva no peito, nin collendo molladuras e
friaxe.
Boeno,
houbo unha pequena mellora, creo que no último ano da miña estançia no
instituto, anque fósemos poucos os que viñamos dos lugares a que eu pertenço. A
empresa do Ideal Gallego dignouse, despois de que lle insistiran, non sei se os
pais, o instituto, alghuén de nós, ou non sei quen foi, a traer o autobús á 1
da tarde á entrada do instituto, xa que o punto do que sempre saía era desde a
alameda, diante do conçello. Había un inconvinte que era o de perder media hora
de clases, e logho tiña que andar a pedir os apuntes.
A miña
saúde daquela non era unha maravilla. Lémbrome unha ves que estaba no patio
interior, nunha hora libre de clase, e estaba a punto de ser a 1 da tarde para
coller o autobús do Ideal Gallego diante do instituto.
Tiña un
crise respiratoria como unha montaña que nin me podía pór en pé. Dábame reparo
pedir axuda aos alumnos e tamén ós profesores. Pois o que fixen foi saír a paso
de tartarugha, medio encorvado e tirando do alento sen poder respirar e alí
estaba subindo como podía o autobús, sentándome case arrastro. Cheghuín a
parada e baixín medio agachado para entrar na casa. Leváronme da casa ao médico,
e despois, todo foi pasando.
Os
çentros públicos, como diçía unha compañeira, tiñan unhas normas máis flexibles
que os privados. Eu, coma ela, apoio os çentros públicos, e sempre tratando de
conseghuir máis medios e melloras, pero tamén reghulando o que non sexa lóxico.
A
permisividade para unhas cousas pode ser boa nalghúns aspectos, pero pode ter o
seu inconvinte, xa que, falando de
saúde, o ser condesçendente por exemplo, en permitir fumar nas aulas, pode
danar a saúde de xente que arrastre problemas, aparte de que é molesto para os
que incluso poidan ter unha saúde de cabalo.
Anque se
están potençiando os çentros públicos, debe seghuir façéndose e dándolle máis
medios. Tamén, se deben reghular ou controlar con humanidade custións que den seghuridade aos pais,
porque anque os alumnos deben ter o seu espaço, non debemos esquençer que
moitas veçes eles neçesitan axuda para poder valerse por sí mesmos.
Ténme
comentado alghún compañeiro o do exame-carta que
lle entreghara á profesora Merçedes nunha proba da súa asignatura de Çiencias
Naturais. En realidade era unha declaración de impotençia ante o esforço que
façía por aprender e que á hora de plasmalo no exame a miña mente quedaba en
blanco. Foi unha queixa de mim mesmo por
esforçarme e non ver resultados positivos. Estaba canso de querer e non poder.
Merçedes
ao ler o exame-carta tomouno como se fora a miña despedida final, e sen eu
esperalo, puxéronse a buscarme por todo o instituto.
Para que
estas historias non cheghuen a pasar, sería bo ter persoal orientador,
psicóloghos, profesores de apoio, etc., para axudar ao alumno a resolver as
súas dúbidas, e deste xeito poder asimilar e entender mellor o que lle explican
e o que estudia. Eliminaríanse moitos osbtáculos no camiño do alumno. Sería bo
tamén orientar aos alumnos seghundo as súas capaçidades e ghustos no tipo de
estudos a escoller.
Ramón
Laíño
Agora un vídeo para o recordo daqueles tempos.
Espero que saibades de quen se trata.
8 comentarios:
Ramón, enches de sabiduría estas verbas. Todos sabemos polo que pasamos para ir ao instituto, dende logo para algúns non foi un camiño de rosas, nin moito menos. Agora despois de tanto tempo só veñen á memoria os bos acontecementos. Dende logo que non foi todo tan maravilloso como se pon neste blog.
Eu tamén tiña moitas dificultades para poder asistir ás clases do instituto. E iso a pesar de que vivía só a 200 metros del.
Jrissom, supoño que lle darías os teus homes o Candocho´s file, fundamental para poder entender este misterio.Ti mentras tanto podes revisar os archivos de Escarabote, por si o sospeitoso daqueles lares estaba ou non có jrasé asul. E dispois podes mandar a bilous á drojeria Pili por si atopan aljunha proba sobre as jafas e o pelo.
Xa nos contaras como van as pescudas, pero eu sijo disindo que un e T.. e o outro e S...
Anónimo nervioso
Ramón, xa supuña eu que os que viviades pola estrada de Noia arriba tiñades esas dificultades, pero non ata ese punto.
para min eras ramón o filósofo, porque razoabas ata puntos extremos, agora cos 40 enriba doume conta de que estabas un paso por diante do resto. Unha aperta.
Angel Vilas e mais eu tamén nos referíamos a Ramón como "o filósofo". Dende logo os seus razoamentos iban a miudo polos camiños menos convencionais. Sempre era interesante falar contigo, Ramón.
Lémbrome ben daquela carta, vaia susto lle deches á pobriña de Mercedes. e todos buscando a Ramón antes de que tomara a tráxica decisión...Ramón, segues a ser único.
ramón,eres cojonudo.direiche que cambiu moito xa o instituto e que, agora para fumar tanto profesores coma alumnos(maiores de idade),teñen que sair fora do recinto(xunta o portal).temos ascensor por si hay algún discapacitacdo ou alguén que se mancou e ten que usalo para subir ás aulas.hay unha aula de apoio para aqueles rapazes que o necesitan nos seus estudos, cunha profesora.temos fúas profesoras tamén para darlle clase a tres rapaciños,dous co sindrome de dawn e un con paralisis cerebral e temos tamén un orientador, co seu despacho,ó que acuden moitos alumnos para miraren o millor para o seu futuro.todo ésto aparte de todalas reformas que se fixeron,ximnasio nvo,salón de actos novo,biblioteca nova,aula de música nova,taller de artes novo,aula de debuxom nova,aula de informática nova,taller de tecnoloxia novo,aula de imaxe nova,aula de audiovisuais nova(deste curso),etc.os tempos van ca,mbiando,por que agora xa ves que tamén hai autobuses que traen e levan ós alumnos o instituto.un saudiño,ramón, o máis filósofo que pasou polo insti.
Gracias Ramón.
Eu xa sabía dos teus problemas para ir ó instituto polo das malas comunicaccións dos autobuses, pero para min sempre era agradable a dialéctica contigo, non sei se te lembras.
Segue escribindo.
Saúdos a todos.
Publicar un comentario