lunes, 8 de diciembre de 2008

DO MALECÓN A LOUREDA - EPISODIO II, por Pili Vázquez.





Ir do malecón para a carreteira foi coma cambiar de vila, só había una costa arriba entre medias pero para min foi un mundo.







Alí había moitos rapaces, Lolita, Mauricio, Carlos “o bica”, Milita e súa irmá Berna, Fran, Sonia a do Mavi e un largo etc, todos arredor de seis ou sete casas.









A miña casa era alta (meu pai sempre creu naquelo de barco grande ande ou non ande) e estreita e tiña unha porta que daba a carretera e outra que daba o camiño de atrás, onde vivían Carlos e o lado Berna e Milita..


No inverno seguíamos indo a escola ao muelle, pero agora xa iamos a escola nacional, tiñamos seis anos e tivemos de mestre a don Manuel, que nos dou clase no baixo de Severina a das ameixas, despois doña María Isabel aquela que tocaba a guitarra e que lle arrebolou un día a soca a Isabel “a piriquita”. O malo era cando chovía ou ventaba que chegabamos coma pingos a casa.








Xogabamos nun pequeno térreo que había o lado da miña casa e que Lolita lle chamaba “o noso cacho”. Faciamos casas con pedras e inventabamos contos de pais e nais. Tamén xogabamos moito arredor do pozo de Lolita, no camiño debaixo pólas leiras e corredoiras, comendo chuchameles e contando aventuras, eu contáballe ás cousas que oía na radio de meu abuelo, as historias do comisario Maigret, teatrillos de enredo e as historias da señorita Francis.








Anos mais tarde, cando xa había radiocasetes eu “precursora do vídeo” gravaba películas da tele e os estudios 1 da primeira cadena; sobre todo recordo El alcalde de Zalamea e La venganza de Don Mendo, sabía estrofas enteiras “Aqui no teneis jurisdicción...”! e repetíallas continuamente a pobre Lolita, que as acabou aprendendo tamén de memoria.









No verán íamos ás “premanensias”, e eu iba a empezar na de doña Juanita que quedaba no Esteiro. Eu tíñalle un pouco de medo porqué describiranma coma una muller que berraba moito, cunha verruga no nariz e que levaba un bastón porqué era coxa. Eu pregunteille a Lolita (que xa a coñecía) si pegaba co pau, e ela dixo que non, solo ós moi malos, pero que esturraba as orellas, ¡mi madriña, como si eu xa as tivera pequenas!.

O malo non foi doña Juanita, senón dous obstáculos que se nos presentaban cada día. O primeiro era Fransisco “o Paiaso” que nos levaba tres cabezas e que facía unha raia no chan e non nos deixaba pasar. ¡qué medo lle tiñamos!. Unha vez pasada esa dificultade a cincuenta metros da casa estaba Marcos, o da paqueteria Ramona; non coñecín nunca un neno mais malo, dáballe igual grandes e pequenos , andaba arredor de nos ca bicicleta, non nos deixaba pasar, chamábanos de todo... seus pais non fasian bó del. Teño que dicir que hoxe e un señor avogado, é formal pai de familia.

Un día de moito calor eu iba a de doña Juanita con Carlos “o bica”, eu calzaba unhas chanclas das de metelo dedo e él uns tenis. Pero case o chegar o Esteiro vimos que o camiño estaba ocupado polos restos dunha fogueira. Non había xeito de pasar, si non era subindo polo muro de pedras. Primeiro subeu Carlos e pouco a pouco cruzou. “Agora ven ti con coidado”, e ala fun, pero o calor das brasas fixéronme sudalos pés, e na metade do camiño resbalei e alá fun caín no medio e medio dos restos de lume.







Solo recordo que Carlos votou a correr a buscar axuda e que eu mirei para o chan e xa non había chanclas. Na seguinte imaxen estaba eu no bar Mavi, cos pés metidos nunha palangana con viño ou vinagre, e rodeada de xente.





O malo de aquelo e que estiven dous meses sen camiñar, e era difícil durmir , miña nai poñíame un coxín para me levantalos pés.

O bó foi que ás curas iba ás cachapernas de meu tío Vulcano, un xigante da Arxentina, e o mellor era o importante que me sentía cando miña nai me sentaba á porta e a xente paraba a preguntarme por aquelo tan grave que me pasara.








Daquela tería oito ou nove anos e estaban a botar Heidi, e eu dicíalle a Lolita que se sentaba sempre na soleira da porta ó meu lado , “son coma Clara, non si ?, “ Si, Pili si , contestábame.









Pili Vázquez.

18 comentarios:

Anónimo dijo...

Espero que nos sigas contando cousas de Cabo, de cando ías a escola no muelle etc. Eu tan só me lembro de D. Antonio Ayaso e de cando íamos ás marejadas e víñamos mollados a pingar daquelas olas que nos alcanzaban pola nosa osadía e a falla de medo.

Saúdos para todos.

Anónimo dijo...

Todas as fotos moi ben, gracias por poñer a de meu abuelo na gamela ca sua vela, emocionoume moito, so por iso che perdoo que puxeras a miña actual, pol favor a partir dunha edad as mulleres non se nos saca de tan cerca. Bicos

Anónimo dijo...

O abuelo de pili, era casi coma meu abuelo. Recordo que cando eu andaba de chulita na bici a pasear por diante da súa casa sempre me dicía: Bueno, bueno, calquera cousa unha bisigleta.

Anónimo dijo...

Non tiña nin idea de que pili fora irma de Uxio, pois non temos ido eu e mailo meu amigo Fran detras da jamela do señor Francisco a ver si nos tamen colliamos fanecas. Que tempos aqueles.

Anónimo dijo...

¡Canto tempo fasia que non escoitaba o de arrebolar¡
como che deberon de doer eses pes, menos mal que a memoria e moi intelixente.
Ese Marcos ten que ver co de calzados Otero de Boiro?

Anónimo dijo...

Para Pili, a foto de teu abuelo era indispensable porque como ben dicía el fostedes do malecón para Loureda, e como non podía ser menos se a súa neta escribe un artigo que teña que ver con Cabo el tamén merece a foto de portada.
Pili ti non ves que na foto estás moi ben, ademáis así as persoas que non se deran de conta de quen eres polo nome o ver a foto saberan que ti escribes e que ben o fas falando da nosa terra.

Saúdos para tod@s.

Anónimo dijo...

Xogábamos ós vaqueros con Fran e construíamos "fuertes", sólo que él sempre quería atacar, e nós esmerabamonos en poñer o fuerte bonito.La vida misma.

Anónimo dijo...

Heidi, e ti cando vas escribir algún artigo. Veña oh! que seguro que tamén tes cousiñas que contarnos.

Saudiños.

Anónimo dijo...

A miña infancia transcurreu no Monte do Sino , pero ó leerche parece mismamente que nos criáramos xuntas. Que tempos aqueles...

Anónimo dijo...

Oliva e ti a que esperas para contarnos as túas lembranzas daquela época no Monte do Sino, anda veña que ti es unha rapaza aínda, contanos cousiñas.
Saudiños.

Anónimo dijo...

Noraboa polo artigo, Pili! Acórdome moi ben da escola da señora Juanita. Non pegaba co bastón, pero sí ca man, e supoño que con algúnha outra cousa tamén, porque a unha das miñas irmáns deixouna un día con tantos moratóns polas cachas que miña nai lle tivo que ir chamar a atención.

Estás moi guapa na foto.

Anónimo dijo...

Rapaces, coidado co que escribides, que axiña aparece Mary "presionando" para que escribamos mais.
Ai, muller, si superas o que nos costa a algúns escribir duas liñas e ademais en galego.

Anónimo dijo...

Carlos o bica. O único home que fala en terceira persoa. Se queres mexillons fala co bica.

Anónimo dijo...

Aqui aceptamos tanto el gallego como el castellano, lo que importa es escribir, porfa jo animaos aunque sólo sean dos líneas que yo estoy ya seca de ideas. Entre todos podemos venga porfi.
Adivinade quen son.
Saludiños

Anónimo dijo...

Non hai mexilons como os de Cabo, eso vamos, sen dubida.
Así qué o bica fala como Aida?, ei me de fixar, ei

Anónimo dijo...

O sr. Francisco, o mellor pescador de fanecas, congrios e pulpos de toda a ría. Os dous ibamos a misma pedra, a Teyresa, pero eu viña valeiro, e él sempre cheo, eso que xa tiña ochenta anos e vinte e poucos.

Anónimo dijo...

Si, é certo o abuelo de Pili era o mellor pescando ás fanecas.
Lembro tamén a meu abuelo que era tamén o mellor co bou de vara, todos iban detrás del para coller as treitas pero meu abuelo viña con boa pesca e os demáis estaban que trinaban.
Saúdos a todos.

Anónimo dijo...

Xurocho, eu a Carlos o Bica teñolle moita estima, ó igual que Lola a súa muller e as Fillas, sobre todo a Yasmi, unha nena majísima.
pero sempre me fixo gracia que falaba de él mesmo referíndose ó Bica...
Sempre me decía...
Luis, ven acá onda o Bica!